فرق پروتئین سویا با پروتئین حشرات

لارو حشرات خوراک ماهی

استفاده از حشرات به عنوان منبع پروتئینی برای خوراک دام امروزه به موضوعی رایج تبدیل شده است، اما سوال مهمی مطرح است که آیا حشرات جایگزین مناسبی برای سویا محسوب می شوند؟ در این مقاله نگاهی به صنعت خوراک می‌اندازیم و اینکه چرا خوراک آبزیان می تواند باعث استفاده بیشتر از پروتئین حشرات شود.

سویا اصلی‌ترین منبع پروتئین

سویا منبع خوراک غنی از پروتئین قابل هضم است به طوری که دو سوم از منبع پروتئینی برای حیوانات جهان محسوب می شود. امروزه کشورهای آمریکا و برزیل به عنوان تامین کنندگان جهانی زنجیره پروتئین فعالیت می کنند. برای سایر کشورهای وارد کننده نگرانی هایی مانند آنچه در زمان شیوع کووید مطرح بود، موضوع تامین منابع جدید خوراک‌ را برجسته تر کرده است.
مورتن گریلینگ مشاور ارشد دپارتمان اقتصاد غذا و منابع اروپا می گوید اروپا بعد از جنگ جهانی دوم هرگز از نظر پروتئین برای خوراک خودکفا نبوده است. به نظر می رسد اروپا در تولید نشاسته بهتر عمل کرده است تا  تولید پروتئین.

جایگزین‌هایی برای پروتئین

 نگاهی به وب‌سایت شرکت‌های بزرگ تولید حشرات تایید می‌کند که استفاده از حشرات به عنوان پروتئین جایگزین در صنعت خوراک محبوبیت پیدا کرده است. سازمان صنعتی اروپا حقایق زیادی را به نفع پروتئین حشرات آشکار می کند. برای مثال حشرات می توانند تا ۸۲ درصد پروتئین وهمچنین اسید آمینه های متنوعی را داشته باشند. پرورش حشرات می تواند نیاز استفاده از زمین را برای تولید خوراک دام کمتر کند و زمین را برای کشت محصولات مورد نیاز انسان آزاد کنند. حشرات می توانند از زباله های آلی تغذیه کنند و تا سال ۲۰۵۰  انتشار گازهای گلخانه ای در صنعت پرورش دام را تا ۵۰ درصد کاهش می دهند.

 جواش متیو مدیر امور علمی و نظارتی پلتفرم بین المللی حشرات برای غذا و خوراک می گوید: محتوای بالای پروتئین قابل هضم در لارو حشرات به شکل خشک آنها را به یک راه‌حل قوی برای بهبود خودکفایی در تولید پروتئین در خوراک دام تبدیل می‌کند. او می‌گوید حشرات هم اکنون نیز بخشی از رژیم غذایی آبزیان، طیور یا خوک هستند.

عوامل ضد تغذیه کمتر در حشرات

یکی از موانع اصلی استفاده از جایگزین های پروتئینی مشتقات تغذیه‌ای متفاوت و هزینه انطباق با آن در تولید خوراک به ویژه در استفاده از عناصر ضد تغذیه می باشد. عوامل ضد تغذیه موادی هستند که بر هضم مواد مغذی تاثیر منفی می گذارند. دانه سویا هم شامل مقداری عناصر ضدتغذیه است. ماورو میکالیس مشاور بین المللی تغذیه می‌گوید که کنجاله سویا از نظر تغذیه ای در رتبه اول قرار دارد و جایگزین کردن چیزی به جای سویا به دلیل قیمت و مشخصات اسید آمینه های موجود در سویا بسیار سخت است و جایگزینی عمدتاً کاری مشکل‌ است که ناشی از عوامل ضد تغذیه‌ای جدید است نه کمبود مواد مغذی. اما او معتقد است حشرات در مقایسه با سویا به عنوان یک منبع پروتئین جایگزین عناصر ضد تغذیه ای کمتری دارند. بر اساس مطالعه در سال ۲۰۱۵  مشخص شد که حشرات سرشار از پروتئین، انرژی و لیپید هستند ولی برخلاف ترکیبات گیاهی از نظر فیبر و عوامل ضد تغذیه‌ای شامل مقدار کمتری هستند و این باعث برتری‌شان می‌شود. با این حال او بیان می‌کند با صرف زمان و استفاده از متخصصان صنعتی به زودی می توان از منابع دیگر پروتئین نیز استفاده کرد. همچنین اضافه می‌کند اگر چه جایگزینی با سایر منابع پروتئینی امکان پذیر است اما در مقایسه با سویا نمی‌توان آن را با هزینه سر به سر به دست آورد مهم ترین  مسئله در این پروژه مسئله هزینه است. از نظر او جایگزین کردن سویا با چیزی دیگر کاری بس مشکل است.

سیاست‌هایی که پروتئین حشره را به گزینه‌ای در دسترس تبدیل می‌کند

گیلینگ نتیجه‌گیری می‌کند که کووید ۱۹ می تواند دلیلی بر واردات کمتر پروتئین سویا باشد چرا که با وجود هزینه های بالا، تهدیدهایی بر تداوم زنجیره اتحادیه اروپا با هدف خودکفایی پروتئین بیشترغالب است.  سرمایه‌گذاری در صنعت تولید حشرات باعث تحولاتی درمیان بازیگران جهانی هم شده‌است. به طور مثال نگرانی در مورد جنگل های آمازون در ارتباط با تولید سویا و فشار بر منابع دریایی مورد استفاده در خوراک پودر ماهی نیز می‌تواند به نفع جایگزین‌های پروتئینی باشد.

خوراک آبی پیشتاز است 

هنوز برای وارد کردن پروتئین حشرات به تولید خوراک اصلی کارهای زیادی لازم است، از جمله پایین آمدن قیمت تمام شده و در دسترس بودن دائمی آن در حجم مناسب. در جولای ۲۰۱۷ استفاده از پروتئین حشرات در خوراک آبزیان در اروپا مجاز شد چرا که حشرات می توانند ارزانترین پروتئین حیوانی موجود باشند. جنبه های ضد تغذیه ای سویا، استفاده از سویا را به عنوان منبع پروتئین برای خوراک آبزیان پیچیده تر کرده است. از آنجایی که افزایش جمعیت جهانی تقاضایی بسیار بالا برای خوردن ماهی ایجاد می‌کند، پروتئین حشره می تواند فشار زیادی را از منابع دریایی بکاهد.

سخن پایانی

پروتئین سویا و حشرات هر دو منابع غذایی متنوع و با ارزشی هستند که می‌توانند به تنوع رژیم غذایی و سلامتی افراد کمک کنند.
از سوی دیگر، حشرات نیز یک منبع پروتئین جدید و پرمنفعت هستند. حشرات حاوی پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و اسیدهای چرب اشباع نشده هستند. همچنین، پرورش حشرات به لحاظ محیطی کمترین اثرات زیست‌محیطی را دارد و می‌تواند به تنوع منابع غذایی جهان کمک کند.
در نهایت، این مسئله نشان‌دهنده‌ی اهمیت تنوع در مصرف غذا است. ترکیب مصرف پروتئین سویا و حشرات با دیگر منابع غذایی می‌تواند به تحقق یک رژیم غذایی متوازن و سلامتی کمک کند.

سوالات متداول

پروتئین سویا یک نوع پروتئین گیاهی است که از دانه سویا به دست می‌آید و منبع مهمی از اسیدهای آمینه و مواد مغذی است.

مصرف پروتئین سویا باعث تأمین پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید برای سلامتی انسان می‌شود و می‌تواند جایگزین مناسبی برای منابع پروتئین حیوانی باشد.

پروتئین حشرات منبع غنی از پروتئین، اسیدهای آمینه، و مواد مغذی می‌باشد و به عنوان یک منبع پروتئین جایگزین پروتئین‌های سنتی مطرح شده است.

پروتئین حشرات به دلیل ترکیبات غنی از اسیدهای آمینه و مواد مغذی، می‌تواند به عنوان یک جایگزین موثر برای پروتئین سویا در تغذیه انسانی مورد استفاده قرار گیرد.

بله، ترکیب مصرف پروتئین حشرات و پروتئین سویا می‌تواند تنوع در تأمین پروتئین و مواد مغذی فراهم کند و به ارتقاء سلامتی انسان و پایداری محیط زیست کمک کند.

مطالب مرتبط

مشاوره تلفنی

همین حالا درخواست مشاوره خودرا ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند